Καταγγελία φοιτητών για καθηγητική αυθαιρεσία στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων: Ζητούσε χρήματα από φοιτητές για να εξεταστούν… στις σημειώσεις του!
Καταγγελίες Φοιτητών: «Είναι σύνηθες φαινόμενο, όταν πολλοί φοιτητές επιλέγουν ένα μάθημα, το μάθημα αυτό να χωρίζεται σε ομάδες. Δεν είναι σύνηθες όμως το κριτήριο διαχωρισμού να ναι η πληρωμή προσωπικών σημειώσεων του καθηγητή. Καθηγητής του Τμήματος μας ήρθε μια μέρα με Καταγγελία φοιτητών για καθηγητική αυθαιρεσία στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων: Ζητούσε χρήματα από φοιτητές για να εξεταστούν… στις σημειώσεις του!
Καταγγελίες Φοιτητών: «Είναι σύνηθες φαινόμενο, όταν πολλοί φοιτητές επιλέγουν ένα μάθημα, το μάθημα αυτό να χωρίζεται σε ομάδες. Δεν είναι σύνηθες όμως το κριτήριο διαχωρισμού να ναι η πληρωμή προσωπικών σημειώσεων του καθηγητή. Καθηγητής του Τμήματος μας ήρθε μια μέρα με μια σακούλα φωτοτυπίες και μια σακούλα με κέρματα για να μας δίνει και ρέστα, σχηματίστηκε μια ουρά και όποιος ήθελε πλήρωνε.
Κάποιοι φοιτητές που δεν είχαν εκείνην τη μέρα χρήματα, φωτοτύπησαν από άλλους συμφοιτητές (με 3,70 λεπτά) και ζήτησαν να μπουν στη λίστα. Η απάντηση ήταν ότι η προθεσμία έληξε και να διαβάσουμε από το εγχειρίδιο» καταγγέλλει στα «Φοιτητικά Νέα» φοιτήτρια του Τμήματος.
Και καταλήγει: «Επειδή είμαστε νέο τμήμα (μετά την κατάτμηση του Τμήματος ΦΠΨ), δεν υπάρχει φοιτητικός σύλλογος και έτσι οι κινητοποιήσεις μας ως φοιτητές επί του θέματος ήταν αυτοβούλως. Οι αρμόδιοι (Πρύτανης, Κοσμήτορας και Πρόεδρος) ενημερώθηκαν και εν τέλη το μάθημα αναβλήθηκε, επίσης αποφασίστηκε τα χρήματα να επιστραφούν πίσω στους φοιτητές».
Αναβολή εξέτασης και επιστροφή χρημάτων
Μετά από καταγγελίες φοιτητών στην Πρόεδρο και στην Κοσμήτωρ του Τμήματος Ψυχολογίας, πραγματοποιήθηκε έκτακτη συνεδρίαση του Τμήματος και αποφάσισε την αναβολή της προγραμματισμένης εξέτασης του μαθήματος για την τελευταία εβδομάδα της εξεταστικής περιόδου. Το Τμήμα τονίζει πως θα υπάρξει μέριμνα επιστροφής των χρημάτων στους φοιτητές που έχουν ήδη τις ανατυπωμένες σημειώσεις και η εξέταση του μαθήματος θα διεξαχθεί από Τριμελή Εξεταστική Επιτροπή αποτελούμενη από διδάσκοντες του Τμήματος. Τέλος το Τμήμα ενημερώνει τους φοιτητές ότι η διαδικασία εξέτασης θα είναι κοινή για όλους τους φοιτητές βάσει των σημειώσεων του μαθήματος και όσοι φοιτητές δεν έχουν προμηθευτεί τις σημειώσεις θα υπάρξει δυνατότητα δωρεάν αναπαραγωγής τους από το Πανεπιστημιακό Τυπογραφείο.
Όλο το χρονικό
«Το εξάμηνο που μας πέρασε, μέσα στις αίθουσες του Πανεπιστήμιου Ιωαννίνων και ειδικότερα στο νεοσύστατο τμήμα Ψυχολογίας, στην αίθουσα 4, κάθε Δευτέρα γινόταν κάτι που για πολύ καιρό μας είχε αφήσει όλους στην σιωπή και στον φόβο με το τι θα γινόταν εάν μιλούσαμε για αυτό! Το χρονικό: Συγκεκριμένα, στο μάθημα επιλογής του καθηγητή […] , «Αναπτυξιακή-Γνωστική Ψυχολογία» στα πλαίσια της συζήτησης σχετικά με τον τρόπο διεξαγωγής της επερχόμενης εξεταστικής μετά από την υποτίθεται «δημοκρατική» συζήτηση μεταξύ αυτού και των φοιτητών αποφασίστηκε η εξέταση να χωριστεί σε δύο ομάδες.
Η μια ομάδα θα έδινε εξετάσεις με άξονα μόνο το σύγγραμα του συγκεκριμένου μαθήματος και 400 σελίδες PowerPoint ενώ η άλλη ομάδα θα έδιναν εξετάσεις ΜΟΝΟ από τις σημειώσεις που είχε στην διάθεση του ο […] , τις οποίες ισχυρίστηκε αφενός ότι δεν μπορεί να τις ανεβάσει στην διαδικτυακή πλατφόρμα *e-course* με το πρόσχημα των πνευματικών δικαιωμάτων και αφετέρου ότι θα ήταν καλύτερο να τις προμηθεύσει ο ίδιος στα ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ ΑΤΟΜΑ που θα έγραφαν το όνομά τους σε ένα χαρτί εκείνη την ημέρα, με το αντίτιμο των 8,00€ έκαστος, ισχυριζόμενος ότι αν τις διαθέσει στα βιβλιοπωλεία η τιμή των σημειώσεων αυτών θα έφτανε τα 12,00€.
Στην επόμενη, λοιπόν, διάλεξη ο καλός μας σαμαρείτης έφερε το σακουλάκι του γεμάτο ψιλά και μια ουρά από άτομα γέμισε την αίθουσα. Όσα άτομα σημειώθηκαν εκείνη την μέρα από πράσινο στάμπιλο μπορούσαν να δώσουν εξετάσεις με αυτόν τον τρόπο. Όλα καλά μέχρι εδώ; Ίσως όχι πολύ. Στις επόμενες διαλέξεις, ο […] αρνήθηκε στα άτομα που είχαν επανεκτυπώσει τις σημειώσεις από τρίτον -σε κάποιο βιβλιοπωλείο- να γράψουν με αυτό τον τρόπο εξετάσεις ισχυριζόμενος ότι η προθεσμία έχει τελειώσει και όλοι όσοι έμειναν εκτός θα γράψουν διαφορετικές εξετάσεις με ύλη του συγγράματος!
Το χειρότερο; Οι ίδιες σημειώσεις εκτυπωμένες από τους φοιτητές σε βιβλιοπωλεία κόστιζαν μόλις 3,70€ !!!!! Κάτι ακόμη σημαντικό είναι ότι το PowerPoint της άλλης ομάδας δόθηκε στους φοιτητές σε στικάκι, πράγμα που θα μπορούσε να κάνει και σε αυτές τις σημείωσεις! Τι και αν φοιτητές προσπαθούσαν να του εξηγήσουν ότι έχουν στα χέρια τους τις ίδιες σημειώσεις;;; Ο αναφερόμενος ήταν απόλυτος! Αυτή είναι η δημοκρατία που επικαλείστε κύριε […];; Δημοκρατία είναι να παραπλανείς τους φοιτητές σου με υποδόριο τρόπο γνωρίζοντας ότι όποιος δεν έχει να σου δώσει στο χέρι τα πολυπόθητα 8,00€ θα αναγκαστεί να εξεταστεί με άλλον τρόπο από αυτά τα μοναδικά 83 άτομα που πρόλαβαν και ξεγελάστηκαν από τις προφάσεις σου πατώντας πάνω στην θέση εξουσίας που υποτίθεται ότι έχεις; Και να ήταν μόνο αυτό; Σε αιτήματα των φοιτητών για παραπάνω ώρα εξέταση ο ίδιος απαντούσε: «Εάν θέλετε παραπάνω ώρα τότε να περιμένετε και πιο δύσκολα θέματα!» Τα πολύ συχνά απειλητικά σχόλια του ίδιου λέγοντας: «Εάν πιάσει κάποιον να αντιγράφει θα τον ‘πάει’ στο συμβούλιο καθηγητών», «Η εξέταση θα είναι αυστηρά 1 ώρα και όποιος αργήσει θα παραδώσει το γραπτό κατευθείαν στην γραμματεία καθώς δεν είναι υποχρεωμένος να το διορθώσει», «Δεν εύχεστε να επιτηρώ μόνος μου!», με αποκορύφωμα το ότι «Οι επιτηρητές που θα βάλω είναι σκυλιά, θα σας πάνε κατευθείαν στο συμβούλιο καθηγητών. Και εάν δουν κανένα κοριτσάκι με φουστίτσα, θα την σηκώσουν να δουν αν κρύβετε κάτι εκεί!». Απειλές; Σεξιστικά σχόλια; Τι να πρωτοαναφέρουμε από τον συγκεκριμένο; Πάτησε πάνω στις πλάτες των φοιτητών του και για να βγάλει χρήματα αλλά και για να προσπαθήσει να τους γελοιοποιήσει με απειλές! Τέρμα όμως! Αρκετά μείναμε στην σιωπή! Γιατί έπρεπε να περιμένουμε τόσο καιρό για να αντιδράσουμε ενώ όλοι γνωρίζαμε για αυτά; Η περίπτωση του καθηγητή […], ενώ είναι άκρως εξοργιστική, είναι μόνο μία από τις πολυάριθμες περιπτώσεις καθηγητικής αυθαιρεσίας. Δεν μας προκαλεί έκπληξη, ούτε είναι η πρώτη φορά που βλέπουμε καθηγητές να κάνουν κατάχρηση εξουσίας, να απαιτούν χρήματα από τους φοιτητές για αυτονόητα δικαιώματα, όπως η πρόσβαση στην ύλη και στην ίδια την εξέταση, χωρίζοντας τους πρακτικά σε φοιτητές δύο ταχυτήτων ανάλογα με την οικονομική τους δυνατότητα. Ούτε είναι βέβαια η πρώτη φορά που βλέπουμε καθηγητές, εκμεταλλευόμενους τη θέση τους να προβαίνουν σε σεξιστικά σχόλια και πρακτικές. Ελπίζουμε όμως ότι, τουλάχιστον για το πανεπιστήμιό μας, θα είναι και η τελευταία φορά. Από εδώ και πέρα, καμιά αντίστοιχη περίπτωση καθηγητικής αυθαιρεσίας δεν θα μείνει αναπάντητη. Ο καθένας μόνος του μπορεί να νιώθει αδύναμος, αλλά στην πραγματικότητα, η εξουσία του καθηγητή πάνω μας εξαφανίζεται όταν στεκόμαστε απέναντι του όλοι μαζί, ισότιμα. Συλλογικά μπορούμε να αγωνιστούμε και να κάνουμε πράξη το αυτονόητο δικαίωμά ολων μας στην εκπαίδευση και να δημιουργήσουμε ένα πραγματικά ελεύθερο πανεπιστήμιο.»μια σακούλα φωτοτυπίες και μια σακούλα με κέρματα για να μας δίνει και ρέστα, σχηματίστηκε μια ουρά και όποιος ήθελε πλήρωνε. Κάποιοι φοιτητές που δεν είχαν εκείνην τη μέρα χρήματα, φωτοτύπησαν από άλλους συμφοιτητές (με 3,70 λεπτά) και ζήτησαν να μπουν στη λίστα. Η απάντηση ήταν ότι η προθεσμία έληξε και να διαβάσουμε από το εγχειρίδιο» καταγγέλλει στα «Φοιτητικά Νέα» φοιτήτρια του Τμήματος.
Και καταλήγει: «Επειδή είμαστε νέο τμήμα (μετά την κατάτμηση του Τμήματος ΦΠΨ), δεν υπάρχει φοιτητικός σύλλογος και έτσι οι κινητοποιήσεις μας ως φοιτητές επί του θέματος ήταν αυτοβούλως. Οι αρμόδιοι (Πρύτανης, Κοσμήτορας και Πρόεδρος) ενημερώθηκαν και εν τέλη το μάθημα αναβλήθηκε, επίσης αποφασίστηκε τα χρήματα να επιστραφούν πίσω στους φοιτητές».
Αναβολή εξέτασης και επιστροφή χρημάτων
Μετά από καταγγελίες φοιτητών στην Πρόεδρο και στην Κοσμήτωρ του Τμήματος Ψυχολογίας, πραγματοποιήθηκε έκτακτη συνεδρίαση του Τμήματος και αποφάσισε την αναβολή της προγραμματισμένης εξέτασης του μαθήματος για την τελευταία εβδομάδα της εξεταστικής περιόδου. Το Τμήμα τονίζει πως θα υπάρξει μέριμνα επιστροφής των χρημάτων στους φοιτητές που έχουν ήδη τις ανατυπωμένες σημειώσεις και η εξέταση του μαθήματος θα διεξαχθεί από Τριμελή Εξεταστική Επιτροπή αποτελούμενη από διδάσκοντες του Τμήματος. Τέλος το Τμήμα ενημερώνει τους φοιτητές ότι η διαδικασία εξέτασης θα είναι κοινή για όλους τους φοιτητές βάσει των σημειώσεων του μαθήματος και όσοι φοιτητές δεν έχουν προμηθευτεί τις σημειώσεις θα υπάρξει δυνατότητα δωρεάν αναπαραγωγής τους από το Πανεπιστημιακό Τυπογραφείο.
Όλο το χρονικό
«Το εξάμηνο που μας πέρασε, μέσα στις αίθουσες του Πανεπιστήμιου Ιωαννίνων και ειδικότερα στο νεοσύστατο τμήμα Ψυχολογίας, στην αίθουσα 4, κάθε Δευτέρα γινόταν κάτι που για πολύ καιρό μας είχε αφήσει όλους στην σιωπή και στον φόβο με το τι θα γινόταν εάν μιλούσαμε για αυτό! Το χρονικό: Συγκεκριμένα, στο μάθημα επιλογής του καθηγητή […] , «Αναπτυξιακή-Γνωστική Ψυχολογία» στα πλαίσια της συζήτησης σχετικά με τον τρόπο διεξαγωγής της επερχόμενης εξεταστικής μετά από την υποτίθεται «δημοκρατική» συζήτηση μεταξύ αυτού και των φοιτητών αποφασίστηκε η εξέταση να χωριστεί σε δύο ομάδες. Η μια ομάδα θα έδινε εξετάσεις με άξονα μόνο το σύγγραμα του συγκεκριμένου μαθήματος και 400 σελίδες PowerPoint ενώ η άλλη ομάδα θα έδιναν εξετάσεις ΜΟΝΟ από τις σημειώσεις που είχε στην διάθεση του ο […] , τις οποίες ισχυρίστηκε αφενός ότι δεν μπορεί να τις ανεβάσει στην διαδικτυακή πλατφόρμα *e-course* με το πρόσχημα των πνευματικών δικαιωμάτων και αφετέρου ότι θα ήταν καλύτερο να τις προμηθεύσει ο ίδιος στα ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ ΑΤΟΜΑ που θα έγραφαν το όνομά τους σε ένα χαρτί εκείνη την ημέρα, με το αντίτιμο των 8,00€ έκαστος, ισχυριζόμενος ότι αν τις διαθέσει στα βιβλιοπωλεία η τιμή των σημειώσεων αυτών θα έφτανε τα 12,00€. Στην επόμενη, λοιπόν, διάλεξη ο καλός μας σαμαρείτης έφερε το σακουλάκι του γεμάτο ψιλά και μια ουρά από άτομα γέμισε την αίθουσα. Όσα άτομα σημειώθηκαν εκείνη την μέρα από πράσινο στάμπιλο μπορούσαν να δώσουν εξετάσεις με αυτόν τον τρόπο. Όλα καλά μέχρι εδώ; Ίσως όχι πολύ. Στις επόμενες διαλέξεις, ο […] αρνήθηκε στα άτομα που είχαν επανεκτυπώσει τις σημειώσεις από τρίτον -σε κάποιο βιβλιοπωλείο- να γράψουν με αυτό τον τρόπο εξετάσεις ισχυριζόμενος ότι η προθεσμία έχει τελειώσει και όλοι όσοι έμειναν εκτός θα γράψουν διαφορετικές εξετάσεις με ύλη του συγγράματος! Το χειρότερο; Οι ίδιες σημειώσεις εκτυπωμένες από τους φοιτητές σε βιβλιοπωλεία κόστιζαν μόλις 3,70€ !!!!! Κάτι ακόμη σημαντικό είναι ότι το PowerPoint της άλλης ομάδας δόθηκε στους φοιτητές σε στικάκι, πράγμα που θα μπορούσε να κάνει και σε αυτές τις σημείωσεις! Τι και αν φοιτητές προσπαθούσαν να του εξηγήσουν ότι έχουν στα χέρια τους τις ίδιες σημειώσεις;;; Ο αναφερόμενος ήταν απόλυτος! Αυτή είναι η δημοκρατία που επικαλείστε κύριε […];; Δημοκρατία είναι να παραπλανείς τους φοιτητές σου με υποδόριο τρόπο γνωρίζοντας ότι όποιος δεν έχει να σου δώσει στο χέρι τα πολυπόθητα 8,00€ θα αναγκαστεί να εξεταστεί με άλλον τρόπο από αυτά τα μοναδικά 83 άτομα που πρόλαβαν και ξεγελάστηκαν από τις προφάσεις σου πατώντας πάνω στην θέση εξουσίας που υποτίθεται ότι έχεις; Και να ήταν μόνο αυτό; Σε αιτήματα των φοιτητών για παραπάνω ώρα εξέταση ο ίδιος απαντούσε: «Εάν θέλετε παραπάνω ώρα τότε να περιμένετε και πιο δύσκολα θέματα!» Τα πολύ συχνά απειλητικά σχόλια του ίδιου λέγοντας: «Εάν πιάσει κάποιον να αντιγράφει θα τον ‘πάει’ στο συμβούλιο καθηγητών», «Η εξέταση θα είναι αυστηρά 1 ώρα και όποιος αργήσει θα παραδώσει το γραπτό κατευθείαν στην γραμματεία καθώς δεν είναι υποχρεωμένος να το διορθώσει», «Δεν εύχεστε να επιτηρώ μόνος μου!», με αποκορύφωμα το ότι «Οι επιτηρητές που θα βάλω είναι σκυλιά, θα σας πάνε κατευθείαν στο συμβούλιο καθηγητών. Και εάν δουν κανένα κοριτσάκι με φουστίτσα, θα την σηκώσουν να δουν αν κρύβετε κάτι εκεί!». Απειλές; Σεξιστικά σχόλια; Τι να πρωτοαναφέρουμε από τον συγκεκριμένο; Πάτησε πάνω στις πλάτες των φοιτητών του και για να βγάλει χρήματα αλλά και για να προσπαθήσει να τους γελοιοποιήσει με απειλές! Τέρμα όμως! Αρκετά μείναμε στην σιωπή! Γιατί έπρεπε να περιμένουμε τόσο καιρό για να αντιδράσουμε ενώ όλοι γνωρίζαμε για αυτά; Η περίπτωση του καθηγητή […], ενώ είναι άκρως εξοργιστική, είναι μόνο μία από τις πολυάριθμες περιπτώσεις καθηγητικής αυθαιρεσίας. Δεν μας προκαλεί έκπληξη, ούτε είναι η πρώτη φορά που βλέπουμε καθηγητές να κάνουν κατάχρηση εξουσίας, να απαιτούν χρήματα από τους φοιτητές για αυτονόητα δικαιώματα, όπως η πρόσβαση στην ύλη και στην ίδια την εξέταση, χωρίζοντας τους πρακτικά σε φοιτητές δύο ταχυτήτων ανάλογα με την οικονομική τους δυνατότητα. Ούτε είναι βέβαια η πρώτη φορά που βλέπουμε καθηγητές, εκμεταλλευόμενους τη θέση τους να προβαίνουν σε σεξιστικά σχόλια και πρακτικές. Ελπίζουμε όμως ότι, τουλάχιστον για το πανεπιστήμιό μας, θα είναι και η τελευταία φορά. Από εδώ και πέρα, καμιά αντίστοιχη περίπτωση καθηγητικής αυθαιρεσίας δεν θα μείνει αναπάντητη. Ο καθένας μόνος του μπορεί να νιώθει αδύναμος, αλλά στην πραγματικότητα, η εξουσία του καθηγητή πάνω μας εξαφανίζεται όταν στεκόμαστε απέναντι του όλοι μαζί, ισότιμα. Συλλογικά μπορούμε να αγωνιστούμε και να κάνουμε πράξη το αυτονόητο δικαίωμά ολων μας στην εκπαίδευση και να δημιουργήσουμε ένα πραγματικά ελεύθερο πανεπιστήμιο.»
Πηγή